Google Analytics

Proves diagnòstiques i proves de competències bàsiques

IV D'ESO

Què és?
És una prova que avalua les competències i coneixements bàsics que ha d'haver adquirit l'alumnat al final de l'educació secundària obligatòria en competència comunicativa lingüística i en competència matemàtica. És una avaluació externa de caràcter formatiu i orientador, que vol ser una eina al servei dels centres, del professorat i de l’alumnat per impulsar la millora global del sistema educatiu català.

Quan es fa?

Les proves diasgnòstiques s'apliquen a 3r durant el primer trimestre.
Les poroives de competències bàsiques s'apliquen a 4rt d'ESO durant el 2n trimestre

 

Què avalua?

La prova de tercer d'ESO de 2012 avalua:
1) La competència matemàtica consisteix en la capacitat de comprendre, utilitzar i relacionar els nombres, les informacions numèriques i els aspectes espacials de la realitat. Inclou les operacions bàsiques, els símbols i les formes d'expressió i de raonament matemàtic, problemes i situacions relacionats amb la vida quotidiana, el coneixement científic i el món laboral i social.

Blocs de continguts: numeració i càlcul; relacions i canvi; espai, forma i mesura; estadística i atzar.

Processos: reproducció (representacions simples; càlculs i procediments rutinaris; resolució de problemes senzills); connexió (comprensió i construcció de models simples; interpretació i resolució de problemes estàndard; ús de diversos mètodes ben definits); reflexió (formulació i resolució de problemes més complexos que impliquen reflexió, intuïció, generalització i interrelació de coneixements rellevants; ús de mètodes més complexos).

 

Models de proves

Els models de prova que es poden descarregar són només orientatius, amb la finalitat que l’alumnat i el professorat s’hi familiaritzin.

El tipus de prova i d’ítems són semblants als de la prova definitiva, però no hi ha una correspondència exacta entre els models proposats i la prova definitiva.

A la prova definitiva hi haurà:

Competència matemàtica:
un total d’unes 25 activitats, aproximadament, de complexitat diferent, distribuïdes entre els apartats següents:
a) numeració i càlcul
b) canvi i relacions
c) espai, forma i mesura
d) estadística i atzar.

 

Com s'avalua?

D’acord amb el concepte de competència, la prova mesura en quin grau l’alumnat és capaç d’aplicar els seus coneixements, habilitats i actituds per resoldre problemes o situacions semblants als que haurà d’afrontar en la seva vida ciutadana, tant si continua estudiant com si s’integra en el món laboral. Els resultats de la prova completen i enriqueixen les diferents fonts d'informació de què disposen els centres per identificar en cada alumne/a el seu grau d'assoliment de les competències i els coneixements bàsics i, si és el cas, els factors que poden condicionar el seu itinerari formatiu posterior.

La prova permetrà orientar l’alumnat i les famílies en l’elecció de les opcions a prendre un cop finalitzada l’educació obligatòria. Els resultats no seran, però, vinculants per avaluar les matèries de quart d’ESO ni per obtenir el graduat en Educació Secundària Obligatòria, decisions que corresponen al centre.

Per tal d’evitar la introducció de factors subjectius en la correcció, la gran majoria de les activitats i d’ítems de la prova són de resposta tancada d’elecció múltiple. En les activitats de resposta oberta, com la redacció en llengua catalana i castellana, es donaran als correctors i correctores unes normes específiques de correcció


Models de proves de cursos anteriors 


Proves diagnòstiques:
Prova corregida 2010/2011

Proves de competències bàsiques: 
Prova corregida 2011/2012